Tuesday, September 27, 2011

MAAFKAN MANUSIA INI

Sentiasa Bersangka Baik Sesama Insan

Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu. Ucapkan dalam hatimu :
"Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku".

... ... Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) :
"Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku"..

Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang bodoh, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya.
Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk.
HURMMMMMMMMM,,,penat aku dengan minah sorang ni...aku rasa slama ni aku dah cukup bsabaq sesangat tp bila smpai tahap buat kat famili aku..aku rasa pompuan ni mmg dah melampau...aku xtau knape dia marah sgt dgn aku..aku xpenah pinjam duit dia apatah lagi menumpang kat umah dia...tp klu dia n laki dia selalu mintak tlg laki aku ada...tp aku xmau masuk campoq tu hal famili....
Apa yang aku marah sangat..aku n famili p kampung laki aku di kelantan nun...masa smpai kot2 la nak huluq salam ngan mak aku hat dah tua tu...haram..buat muka masam..buat xtau..hello TENUK..tu mak aku tau...hang ingat tu tunggui kayu ka...jangan muka dah huduh perangai pon huduh jugak...memang FUCK la kau buat mak aku mcm tu...skali semua ngan adik bradik aku dia buat xtau da...tp time kakak n adik2 bg duit raya...kalut je sambaq...memang bodoh sombong la kau ni kan...apa salahnya klu kau berbaik2 ngan kakak aku tu...kau ingat la sikit........at least berterima kasih la sikit...kalau kau jeles skali pon kat aku sbb laki aku lebih emsem pd laki kau..tu kau kena terima qada dan qadar...ataupon kau jeles kat aku sbb aku cantik pd kau pon kau kena terima ketentuan ilahi...or kau jeles sbb laki aku senang sikit pd laki kau..tu kau kena sruh laki kau belajar ngan laki aku le....tu pon ssh ka...tp bab cantik tu...ok2..aku merendah diri...sbb xle cantik manapon aku ni...cuma manis sikit berbanding kau kan.....
Laki aku p umah kau..ada kau jamu air secawan kat dia...masa laki kau dok umah aku..hari2 laki aku jamu nasi yang xpenah barlaukkan ikan masin ok..aku bukan nak mengungkit...masa laki kau dok dgn kami dulu ada kami mintak duit api, air n makan...laki aku bg duit minyak n duit poket lagi...aku bukannya mengungkit...tp BERTERIMA KASIH la sikit kat laki aku tu...n respek la parent aku..wpun kau tak penah nak respek mak bapak kau...igt aku xtau...huh...laki kau dah cite semua la kat aku..klu tak kerana laki kau tu baik dah lama aku hasut laki aku jgn nk tlg hidup korang....
Kau ingat dak..masa kenduri arwah 40 hari...laki aku nak tumpang laki kau...laki kau tak bagi..kononnya kereta penuh...penuh mende la beb...anak kau cuma dua je....dsbbkan aku geram..aku hasut laki aku balik dgn kete kitorng n bwk anak2 sekali..aku pulak p makan angin ke singapore...haha..sapa yang untung...aku jugak..
Wahai manusia poyo yang mungkin berhati busuk...kau cermin la diri kau sendiri..kau tgk apa pelik dgn kau...jiran2 sblah umah kau pon kau gaduh...tambah la dgn aku...xheran la aku dengan kau yang klu nak dbandingkan xde mende pon...kau tu je yg poyo...perasan bagus....
Aku tulis ni sbb AKU BENCI SANGAT  orang yang xtau hormat orang tua..ok...klu kau terbaca blog aku ni...harap2..insaf la lepas ni ok..n aku mintak maaf bebanyak...aku xtau nak lepas kat sapa...blog ni je la yg sudi mendengar...
BABAI MANUSIA POYO!!!!!

No comments:

Post a Comment